آموزش هات تپ

هات تپ همچون سایر فرایندهای فنی مربوط به خدمات خطوط لوله دارای مراحل و مراتب پیچیده ای می باشد و از این رو استفاده از تکنولوژی آن با اپراتورهایی که با اصول دقیق عملکرد این دستگاه آشنایی ندارند اکیدا منع می شود. بر اساس معیارهای بین المللی فرد واجد شرایط برای انجام عملیات انشعاب خط لوله به روش گرم باید در درجه اول واجد صلاحیت انجام کار باشد. در متن صریح استاندارد API 2201 یا استاندارد ایمنی کار اجرایی هات تپ در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فرد واجد صلاحیت برای انجام عملیات های مذکور به شرح زیر معرفی می شود:

The concept of “qualified person” implies knowledge or education (which may be technical) beyond, or different from, that of a competent person. One definition describes a qualified person as “one who, by possession of a recognized degree, certificate, or professional standing, or who by extensive knowledge, training and experience, has successfully demonstrated ability to solve or resolve problems relating to the subject matter, the work, or the project

 

معنای این عبارت به شرح زیر است:

“فرد واجد صلاحیت” به کسی گفته می شود که دانش فنی اش و میزان آموزش (برای مثال فنی) های دیده شده توسط وی متفاوت یا بیشتر از یک کسی است که به وی فرد شایسته برای انجام کار خواهد بود. بنا به تعریف، فرد واجد صلاحیت به کسی گفته می شود که دارای درجه شناخته شده، گواهی و جایگاه حرفه ای می باشد. همچنین به کسی گفته می شود که با دانش گسترده، آموزش و تجربه بالا توانسته است قابلیت خود جهت رفع ایرادات و یافتن راهکارهای مربوط به مشکلات اساسی و بزرگ پروژه های مرتبط به خود را به اثبات برساند.

از متن فوق چنان بر می آید که شخص واجد صلاحیت در درجه اول مرتبه ای بالاتر از شخص شایسته برای انجام کار دارد. نکته دوم و مهم تر آن که این فرد باید از تمامی جنبه های صبلاحیت خود را به اثبات رسانده باشد؛ دارا بودن گواهی فنی قابل استناد، تجربه کافی، شناخته شده بودن، دانش کافی، آمادگی فنی و ذهنی انجام کار و حضور ذهن بالا در مجموع شرایطی هستند که برای اپراتور هات تپ برشمرده شده اند. با توجه به این که متغیرهای خطر زا و آسیب زا در عملیات هات تپ متعدد هستند، داشتن شرایط مذکور ضروری قلمداد می شود و نقص در هر کدام از فاکتورهای برشمرده شده، در واقع منشأ یک خطر بالقوه حین انجام عملیات است. مجری هات تپ باید نسبت به این مسئله علم و آگاهی کافی داشته باشد و برای تضمین صحت عملیات خود باید پرسنل و اپراتورهای اجرایی خود را تا این مرتبه ارتقاء داده باشد.

آموزش هات تپ

آموزش هات تپ

نیروی کار واجد صلاحیت یک اصل اساسی و بنیادین در سپردن عملیات های هات تپ و نظیر آن به اپراتورها می باشد. در واقع یکی از کلیدی ترین عناصر که تعیین کننده ضریب اطمینان عملکردی یک مجری عملیات هات تپ به شمار می رود، عبارت است از اپراتورهای متبحر و مسلط بر کار. آن ها ضمن آشنایی با پیچ و خم های عملیات هات تپ، باید دارای قوه ابتکار و حضور ذهن بالا جهت رفع ایرادات پیش بینی ناپذیری باشند که در حین کار ممکن است در فرایند بروز پیدا کند.

شرکت پیشگام صنعت ابزار در زمینه تربیت نیروهای واجد صلاحیت در سال های اخیر اهتمامی جدی داشته است و امروز از این حیث به درجه ای از پیشرفت دست یافته است که دارای چند تیم عملیاتی هات تپ بوده و قادر است چند عملیات را به صورت هم زمان در نقاط مختلف کشور به انجام برساند. از این رو و در راستای تعهدی که بر ارتقای نظام دانش در خصوص فرایندهای مربوط به حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی احساس می شود، شرکت پیشگام صنعت ابزار خود را موظف می داند در صورت ارسال درخواست برای دریافت خدمات آموزشی در اسرع وقت ترتیبات لازم برای این مهم را به انجام برساند. فرایند آموزشی بسته به نیاز درخواست کنندگان دامنه گسترده ای خواهد داشت. آموزش در خصوص انجام عملیات انشعاب گرم هات تپ و الزامات و استانداردهای مرتبط با آن، آموزش عملی کار با دستگاه هات تپ و انجام عملیات انشعاب گرم، آموزش الزامات عملیات استاپل و مسدود سازی خطوط لوله، آموزش عملیات فلنج فیسینگ و کار با دستگاه، آموزش راه اندازی و نصب اتصالات دستگاه های مربوط به عملیات های مذکور یعنی هات تپ، استاپل و فلنج فیسینگ، آموزش ایمنی محیط و نیروی انسانی در محل انجام پروژه ها در مجتمع های نفتی و گازی و پتروشیمی و مواردی از این قبیل جزو سرفصل های آموزشی ما می باشند. بسیاری از کارفرمایان و مشتریان خدمات درخواستی برای دریافت این قسم خدمات به سراغ دوره های استانداردها و مبانی نظری کارهای مربوطه می روند، اما شرکت پیشگام صنعت ابزار به جهت این که به صورت زنده مجری عملیات های مذکور بوده و دارای بیش از ده سال سابقه کار در واحدهای صنعتی پالایشگاهی، نیروگاهی، پتروشیمی و صنایع مرتبط داشته است، نه تنها بر مبانی نظری کار و استانداردهای بین المللی مربوطه اشراف دارد، بلکه دارای تسلط در زمینه های عملی و اجرایی نیز می باشد.

آموزش هات تپ

جلسه آموزش هات تپ

ما تجاربی را حین کار روی خطوط لوله و مخازن کسب کرده ایم که اندک منابع نظری توان ارائه و انتقال آن ها را خواهد داشت. انتقال این تجارب بدون شک پرثمر تر بوده و دارای اثربخشی بیشتری نسبت به سایر روش های تدریس خواهد شد.

بدیهی است در ارائه خدمات آموزشی بخشی شامل آموزش به مهندسین و طراحان فریندها خواهد بود و بخشی دیگر ناظر بر آشناسازی اپراتورهای مجری عملیات ها می شود. شرکت پیشگام صنعت ابزار در هر دو زمینه آمادگی ارائه خدمات را دارد. ما علاوه بر استانداردهای بین المللی قابل رجوع، خود و بر حسب دانش فنی و تجربه مان دست به تدوین دستورالعمل ها و روش های اجرایی و نیز تهیه چک لیست های انجام عملیات های هات تپ و استاپل و فلنج فیسینگ زده ایم. این مستندات حاصل جمع استانداردهای مذکور، بیش از ده سال کار مطالعاتی و پژوهشی توسط تیم های تحقیق و توسعه شرکت، و در نهایت انجام بیش از ۴۰۰۰ عملیات هات تپ بوده اند و از این رو پشتوانه ای مطمئن برای آموزش و تربیت نیروهای فعال و با دانش خواهند شد. مستندات شرکت پیشگام صنعت ابزار در زمینه آموزش خدمات مذکور را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • دستورالعمل هات تپ.
  • کتابچه هات تپ.
  • چک لیست هات تپ.
  • دستورالعمل استاپل.
  • دستورالعمل فلنج فیسینگ.
  • استانداردهای بین المللی در زمینه جوشکاری روی خطوط لوله، ساخت تجهیزات و اتصالات خطوط لوله، هات تپ و استاپل، فلنج ها و ولوها، و فلنج فیسینگ.

دوره ها بر حسب توافق میان طرفین در مکان مورد نظر انجام خواهند شد. در صورت تمایل درخواست کنندگان به دریافت خدمات در محل کاری شان، مهندسین و اپراتورهای مجرب شرکت پیشگام صنعت ابزار حاضرند در محل حضور به هم رسانیده و خدمات آموزشی را در محل ارائه دهند. در صورتی که مشتریان دارای دستگاه های مذکور بوده و قادر به انجام کار با آن ها نمی باشند یا نسبت به جنبه های فنی آن اشراف لازم را ندارند، ما کلیه فرایندها شامل نصب و مونتاژ قطعات، راه اندازی و کار با دستگاه های مذکور را به صورت حضوری آموزش خواهیم داد.

در غیر این صورت ما ظرفیت و توانمندی پذیرایی از داوطلبان شرکتی جهت ارائه این خدمات را در محل شرکت خود دارا هستیم. واحدهای صنعتی درخواست کننده می توانند بر حسب توافقات و در تاریخ مقرر تیم مورد نظر برای آموزش را اعزام کرده تا در محل شرکت پیشگام صنعت ابزار خدمات آموزشی لازم به ایشان ارائه گردد. با توجه به حجم بالای تجهیزات و دستگاه های شرکت پیشگام صنعت ابزار، ما قادریم در محل کارگاه جنبه ها و ابعاد تکنولوژیک و عملیاتی دستگاه های مذکور را به صورت مشروح برای اعزای تیم مذکور آموزش دهیم.

همچنین در صورت صلاحدید درخواست کنندگان ما در شرایط خاص و در صورت امکان می کوشیم اعضای تحت آموزش را به مناطق انجام عملیات های مذکور فرستاده تا در محل سایت و به صورت زنده شاهد مراتب و مراحل اجرایی عملیات ها باشند. بدیهی است این اقدامات نیروی انسانی را به لحاظ سپری کردن سلسله مراتب آموزشی تمام و کمال مجهز خواهد کرد و به ایشان آمادگی نسبی جهت انجام عملیات ها خواهد داد. با این وجود انجام چند عملیات به صورت شبیه سازی شده و آزمایشی جهت افزایش مهارت و سنجش میزان توانایی نیروی کار در انجام عملیات های مذکور اکیداً توصیه می شود.

هات تپ

آموزش هات تپ

یکی از آخرین دوره های آموزشی برگزار شده توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار، به دوره آموزشی دو روزه عملیات هات تپ و الزامات مهندسی آن مربوط می باشد که در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه جنوب شرق واقع در شهرستان رفسنجان برگزار گردید. در این دوره آموزشی، مجموعه کارشناسی شرکت پیشگام صنعت ابزار که شامل مدیریت عامل و مدیران فنی و اجرایی می شد ضمن ارائه مقدمه ای از استانداردهای بین المللی معتبر که مرتبط به انجام عملیات های هات تپ می باشند، به الزامات اجرایی فرایندها نیز پرداختند. سرفصل های مورد بحث در این دوره را به طور کلی می توان در رئوس زیر خلاصه کرد:

  • استانداردهای جوشکاری روی خطوط لوله زنده.
  • بازرسی جوش شامل تهیه گزارشات PQR و شرح محتوای مستندات WPS .
  • اصول فنی دستگاه هات تپ و عملیات انشعاب گرم.
  • الزامات ساخت اتصالات بر حسب ماهیت عملیات اجرایی.
  • روش های تست فشار.
  • بازرسی اتصالات و تمامی اجزایی که به صورت دائم روی منطقه هات تپ باقی خواهند ماند.
  • دستورالعمل هات تپ.

 این دوره با حضور مدیران و مهندسین شرکت خطوط لوله و مخابرات برگزار شده و در نهایت با پاسخ به سؤالات آموزش دیدگان به اتمام رسید.

شرکت پیشگام صنعت ابزار انتقال دانش و تجارب حاصل شده از سال ها ممارست و کار را مقدمه ای برای ارتقای این حوزه فنی و افزایش شأن و مقام عملی و اجرایی عملیات هایی از این دست در سطح کشور می داند و مشتاق است این قسم دوره های آموزشی را برای درخواست کنندگان مرتبط ارائه و آموزش دهد.


ارسال دیدگاه