ساندویچ ولو برای عملیات انشعاب گرم هات تپ

تأمین اتصالات و قطعات پشتیبانی فرایند، یکی از مهم ترین گام ها در اجرای عملیات هات تپ به شمار می رود. پروسه اجرایی هات تپ پس از اتمام مراحل پیش آماده سازی، شامل تهیه اتصالات و نصب آن ها روی خط لوله است. اتصالاتی که در این عملیات مورد استفاده قرار می گیرند به فراخور نیاز پروژه متغیر می باشند، اما در هر صورت ولو یکی از اتصالاتی است که حتما برای اجرای هات تپ لازم می آید. این اتصال معمولاً به صورت دائمی روی خط لوله متصل می شود مگر آن که شرایط ویژه باشد و با استفاده از سایر اتصالاتی که درون نازل قرار می گیرند، بخواهیم انشعاب ایجاد شده را بدون نیاز به ولو به کارفرما تحویل دهیم. چنان که اشاره شد این امر شرایط ویژه ای را طلب می کند و مجری کار باید ضمن انجام مطالعات لازم در خصوص امکان پذیر بودن انجام این کار، به خصوص با لحاظ کردن نوع و فشار سیال، نسبت به انجام آن اطمینان حاصل کرده و مراتب را کارفرما کاملا هماهنگ کند.

برای اجرای هات تپ ابتدا باید یک نازل روی لوله نصب شود و سپس ولو روی آن فرار گرفته شود. دستگاه هات تپ مستقیما روی لوله نصب نمی شود و امکان آن وجود ندارد. به طور کلی هر انشعاب جدید یک نازل که حکم ورودی انشعاب از خط لوله اصلی را دارد باید روی لوله نصب شود. طبیعتاً این اتصال در خروجی انشعابی خود دارای فلنج بوده و فلنج ولو روی آن نصب خواهد شد. در انتهای کار نیز خط لوله جدید باید دارای سر فلنج دار باشد تا به ولو نصب شود.

عملیات هات تپ و نصب ولو

اجرای هات تپ آب و فالاب استان البرز- نصب ولو

اشاره گردید که این اتصالات به منظور عملکرد صحیح خط انشعابی معمولاً روی لوله باقی خواهند ماند و حکم پشتیبان خط لوله جدید را ایفا خواهند کرد. از این رو باید تمامی تست ها و آزمایش ها که صحت و کیفیت عملکردی بالای این اتصالات را اثبات می کنند روی آن ها انجام شود. مجری عملیات هات تپ باید نسبت به ای تست ها بیشترین حساسیت را داشته باشد چرا که نتیجه عملکرد و فرایند انشعاب گیری او تا حد زیادی وابسته به عملکرد این اتصالات است. اگر ولو یا نازل دچار نشتی شوند، طبیعتاً خود عملیات اجرای هات تپ زیر سوال خواهد رفت حتی اگر فرایند انشعاب گیری گرم به بهترین شکل ممکن انجام شده باشد. بنابراین سرنوشت عملیات بسیار تحت تأثیر این اتصالات خواهد بود.

در خصوص نازل ها که معمولاً خود مجری انشعاب گرم وظیفه ساخت آن را بر عهده می گیرد چرا که خود دارای اشراف و دانش کافی در خصوص الزامات و استانداردهای ساخت می باشد. کسی که در حوزه اجرای هات تپ مشغول فعالیت است طبیعتاً دانش و قوای کافی برای تجزیه  وتحلیل و ساخت چنین اتصالاتی را خواهد داشت چون جزوی از فرایند آنالیز او را شامل می شود. اما در خصوص ولو باید تست ها و آزمون های فشار و نشتی به دقت روی شان اعمال شود تا عملکردشان کاملاً مورد تأیید قرار گیرد.

در سال های اخیر ابتکارات زیادی در زمینه تسهیل و افزایش ضریب اطمینان عملکردهای اتصالات انشعاب ها رخ داده است و همین امر کلیه فرایندهای انشعاب گیری از جمله اجرای عملیات هات تپ را تحت تأثیر خود قرار داده است. برای مثال یکی از این افدامات ساخت ولوهایی بوده است که یک سر آن مستقیماً و بدون نیاز به نازل به لوله جوشکاری شده و به این ترتیب نازل ر از دور انشعاب گیری از خطوط لوله خارج کرده است. از سوی دیگر برخی پیمانکاران اجرای هات تپ خود دست به کار شده و بر حسب الزامات فنی کار گرم دست به ساخت اتصالات ولو زده اند. مجریان انشعاب گرم به لحاظ اشراف کاملی که در خصوص الزامات اتصالات خطوط لوله انشعابی دارند بدون شک بهترین مرجع برای تجزیه و تحلیلی عملکرد ولو روی اتصال انشعابی جدید را خواهند داشت. لذا اگر این دست پیمانکاران خود وارد عرصه ساخت ولو برای انشعاب گیری گرم هات تپ شوند بدون شک ضریب اطمینان عملیات به طرز محسوسی بالاتر خواهد رفت.

آن ها می توانند با روش های ابتکاری و بر حسب دانش و توان خود بر تسریع و تسهیل روند اجرای هات تپ بیافزایند و اطمینان کار را نیز تضمین کنند. به این ترتیب می توان گفت کلیه مراتب عملیات هات تپ، از ساخت تمامی اتصالات و نصب آن ها روی خطوط لوله، تا اجرای هات تپ و ایجاد انشعاب جدید همگی بر عهده مجری انشعاب گرم خواهد بود و به همان میزان که مسئولیت کار او بالاتر خواهد رفت، اختیار و ابتکار عمل او برای انجام دقیق تر و بهتر عملیات نیز ارتقا خواهد یافت. البته همگی این ها مشروط بدان است که مجری هات تپ فن آوری و توانایی عملی کافی برای ساخت اتصالاتی نظیر نازل و علی الخصوص ولو را داشته باشد.

اجرای عملیات هات تپ و اتصال ساندویچ ولو

نصب ولو روی خط لوله برای اجرای عملیات هات تپ

شرکت پیشگام صنعت ابزار یکی از پیمانکاران اجرای عملیات هات تپ می باشد که در زمینه ساخت اتصالاتی نظیر نازل و ولو دارای تجارب متعددی می باشد. این امر خصوصاً در مورد نازل های ساخته شده این شرکت برای اجرای هات تپ بسیار مشهودتر است، به طوری که می توان گفت تمامی اتصالات نازلی که در بیش از ۴۰۰۰ عملیات هات تپ این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است توسط خود شرکت پیشگام صنعت ابزار ساخته شده است.

در خصوص ولو نیز در موارد خاص و بر حسب مطالعات امکان سنجی صورت گرفته ابتکارات زیادی به خرج داده شده است. آخرین نمونه ساخت ولو ۴۸ اینچی برای اجرای عملیات هات تپ روی خطوط لوله آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران بود که در همین اواخر و در خردادا ماه سال ۱۳۹۷ به انجام رسید. در این عملیات کلیه مراحل ساخت و نصب هر دو اتصال نازل و ولو تحت نظر این شرکت بود. ساندویچ ولو ۴۸ اینچی ساخته شده در این عملیات هات تپ عملکردی مطمئن داشت و به خوبی از پس آب بندی مجموعه برآمد. به طوری که پس از اتمام فرایند کوچک ترین نشتی ای در محل اتصال بروز نداده و خط انشعابی جدید بدون ایراد تحویل کارفرما داده شده است. در تصاویر فوق می توانید ولو ساخته شده و فرایند نصب پبش از اجرای هات تپ را مشاهده بفرمایید. در این خصوص در نوشتارهای بعدی اشارات بیشتری خواهد رفت.


ارسال دیدگاه